super2 human!!!!

tinggalkan jejak.. zura akan ikut nanti :)

Tuesday, May 17, 2011

BAB 5: MASALAH DISIPLIN DAN TINGKAH LAKU BERMASALAH BILIK DARJAH

JENIS-JENIS MASALAH DISIPLIN

definisi disiplin
  • disiplin berkaitan dengan tingkah laku seseorang.
  • disiplin boleh dijelaskan sebagai
    • latihan
    • kepatuhan 
    • kawalan
  • disiplin tidak boleh ditafsirkan sebagai hukuman, hukuman bersifat negatif dan mengajar kanak-kanak perkara yang tidak patut mereka lakukan
  • sekoalh di Malaysia memeberikan konsep disiplin sebagai penekanan kepada cara-cara mencegah masalah disiplin dan tingkah laku daripada berlaku di dalam bilik darjah agar p&p dapat dilaksanakan dengan lancar
jenis disiplin di dalam bilikdarjah
  • arahan Guru- termasuk peraturan & rutin
  • arahan rakan sebaya
  • arahan tugasan
  • diri sendiri
jenis-jenis masalah disiplin
  • melawan
  • memukul
  • mencuri
  • mengugut rakan/guru
  • kekemasan diri
  • ponteng kelas
  • dll
masalah disiplin yang bersifat disruptif
  • tidak memberikan perhatian, menganggu rakan, bercaap, makan dan tidur didalam kelas
  • keluar dari bilik darjah tanpa kebenaran
  • lewat masuk kelas
  • tidak membawa buku latihan/teks
  • menunjukkan sikap biadap terhadap guru
  • membuli
  • melepak, berlari, menjerit di koridor
masalah kekemasan diri
  • tidak memakai lencana, tanda nama.stoking
  • kuku panjang
  • warna rambut
  • pelajar lelaki rambut panjang
TINGKAH LAKU BERMASALAH DI DALAM BILIK DARJAH
  1. kurang memberikan perhatian
  2. hiperaktif
  3. pendiam
  4. sensitif
  5. apati (tidak kisah kepada arahan guru)
  6. sikap melengahkan dan sambil lewa
  7. gemar bercakap
  8. menganggu rakan
  9. membuli
  10. berbohong
  11. menipu
  12. menimbulkan kekecohan dalam bilik darjah
  13. kurang sopan
  14. mencuri
  15. merosakkan harta benda
  16. mudah marah dan agrasif
SEBAB-SEBAB BERLAKU MASALAH DISIPLIN DAN TINGKAH LAKU BERMASALAH
  • diri murid
  • guru
  • sekolah
  • latar belakang murid
peranan guru dalam mengurangkan masalah disiplin dan tingkah laku bermasalah di dalam bilik darjah
  • merancang
  • gunakan pelbagai kaedah dan teknik
  • yakin
  • berminat dan mengambil berat terhadap murid
  • rol model
  • adil
  • komunikasi yang jelas
  • memberikan bimbingan dan maklum balas
  • tenang dalam menangani masalah di dalam bilik darjah

sumber: pengurusan bilik darjah dan tingkah laku oleh Haliza Hamzah, Joy Nesamalar Samuel)

p/s: ini ringkasan sahaja.. saya buat ini untuk mengulangkaji pelajaran dan sebagai rujukan

0 19 super human berceloteh :):

Post a Comment

super human sayang zura :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...